شاید شنیده باشید که محتوا میتواند یک وبسایت را پادشاه کند، اما چگونه باید این محتوا را نوشت تا وبسایت شما پیشرفت کند؟ هر محتوا از تعداد معینی کلمه تشکیل شده است. با این حال، انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای هر محتوا نکته مهمی است که باید در نظر بگیرید. در این مطلب یاد می گیریم که چگونه بهترین کلمات کلیدی را برای مقالات خود پیدا کنیم.
تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی در گوگل برای سئو و بهینه سازی وب سایت بسیار مهم است. هدف از تحقیق کلمات کلیدی در گوگل، تحقیق در مورد کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری سایت، تعداد جستجو برای هر کلمه یا عبارت در موتور جستجو و میزان استفاده از آنها در سایت است. در زیر نحوه انتخاب کلمات کلیدی در مقاله را به شما نشان خواهیم داد.
یاد بگیرید که چگونه بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید
اولین نکته برای یافتن بهترین کلمات کلیدی این است که حوزه کاری خود را در چند کلمه توصیف کنید. به عنوان مثال، دامنه فعالیت وب سئو را می توان در کلمات زیر خلاصه کرد:
- طراحی سایت
- فروشگاه اینترنتی
- سئو
نمونه ای از کلمات کلیدی ذکر شده در بالا، کلمات کلیدی یا seed keyword نامیده می شوند. کلمات کلیدی دانه کلمات کوتاهی هستند که از یک یا دو کلمه تشکیل شده اند. این دسته بندی کلمات را می توان با افزودن کلمات بیشتر و ایجاد کلمات کلیدی طولانی گسترش داد.
اکنون که حوزه کاری خود را مشخص کرده اید، باید کلمات کلیدی اولیه خود را توسعه دهید، اما چگونه؟
کلمات کلیدی خود را با بررسی رقبای خود گسترش دهید

در این مرحله برای یادگیری نحوه یافتن بهترین کلمات کلیدی، کلمات کلیدی را که در گوگل تعریف کرده اید جستجو کنید. سپس از وبسایتهایی بازدید کنید که برای آن کلمات کلیدی رتبهبندی میشوند و در زمینهی مشابه با شما هستند. برای افزودن کلمات کلیدی، بهتر است به بخش وبلاگ وب سایت های رقیب مراجعه کنید. سپس کلمات کلیدی هر موضوع را پیدا کنید.
علاوه بر بررسی وبلاگ هر سایت، می توانید از ترفند جستجو استفاده کنید. به عنوان مثال، ما می خواهیم تمام کلمات کلیدی طراحی وب سایت را از وب سایت رقیب پیدا کنیم. برای این منظور می توانید عبارت “wp-seo.ir: طراحی سایت” را در گوگل جستجو کنید. حال در نتیجه به دست آمده مشاهده می کنید که تمامی مطالب سایت وب سئو که در آن از کلمه طراحی سایت در ترکیب های مختلف استفاده شده است نمایش داده می شود. با این ترفند دیگر نیازی نیست کل محتوای سایت رقیب را برای یک کلمه کلیدی بررسی کنید.
روش تحقیق کلمه کلیدی
روش تحقیق کلمه کلیدی که در ابتدا به شما آموزش دادیم همیشه قابل اجرا نیست. زیرا ممکن است یکی از رقبای شما در آن زمینه فعال نباشد یا عملکرد بسیار ضعیفی داشته باشد در این بین باید از روش های دیگری برای استخراج کلمات کلیدی از یک سایت استفاده کنید در ادامه نحوه انتخاب کلمات کلیدی را به شما خواهیم گفت.
۱. از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید
یکی از راه های تحقیق در مورد کلمات کلیدی برای وب سایت های فروشگاهی، استفاده از ابزارهای مختلف است. بسیاری از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی رایگان و پولی در دسترس هستند. در زیر بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی را ارائه می دهیم.
روش کار این ابزارها به این صورت است که شما یک کلمه کلیدی را در کادر جستجوی آن جستجو می کنید. سپس ابزار لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را در همان کادر به شما نشان می دهد.
Keyword Planner: حجم جستجوی ماهانه محلی و بین المللی را برای کلمات کلیدی و سطح رقابت نمایش می دهد.
KWFinder: این ابزار اطلاعات زیادی و همچنین جزئیات مفیدی در مورد هر کلمه کلیدی ارائه می دهد.
google search console: با استفاده از این ابزار می توانید فیلترهای مختلفی را روی نتایج اعمال کنید تا به نتایج معناداری برسید.
Ubersuggest
Keywordtool.io
۲. از توصیه های گوگل استفاده کنید.
گوگل را فراموش نکنید. یکی از مفیدترین راه ها برای یافتن کلمات کلیدی در مقاله، مشورت با گوگل است. برای استخراج کلمات کلیدی برای یک وب سایت، به سادگی کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کنید. گوگل لیستی از کلمات مرتبط را ارائه می دهد.
۳. کلمات کلیدی LSI بیابید.
علاوه بر یافتن کلمات کلیدی اصلی خود، باید کلمات کلیدی مرتبط را نیز بیابید و از آنها در محتوای خود استفاده کنید. به این کلمات کلیدی مرتبط، کلمات کلیدی LSI گفته می شود. امروزه الگوریتم های گوگل بسیار هوشمند شده اند. به عنوان مثال، اگر محتوای شما به عنوان گوشی هوشمند با یک برند خاص نوشته شده باشد، گوگل انتظار دارد کلمات دیگری مانند مدل گوشی، کشور سازنده، ویژگی ها و غیره را در محتوا مشاهده کند.
۴. به اینستاگرام بروید و کلمات کلیدی را پیدا کنید
یکی دیگر از روش های استخراج کلمات کلیدی از یک سایت، مراجعه به اینستاگرام است. اینستاگرام نیز مانند گوگل از یک الگوریتم خاص و قدرتمند استفاده می کند. می توانید به بخش جستجوی اینستاگرام بروید، به حالت tags (برچسب) بروید و سپس عبارت “طراحی سایت” را جستجو کنید. لیستی از هشتگ های مرتبط با کلمه کلیدی جستجو شده را مشاهده خواهید کرد. مراحل بالا را در تصویر زیر مشاهده می کنید.
پس از بررسی هشتگ های مربوط به کلمه کلیدی مورد نظر خود، به پست های رقیب بروید. به نظرات و سوالات کاربران توجه کنید تا ببینید رقبای شما چه چیزی پست می کنند. در بسیاری از موارد، موضوعات مربوط به محتوای جدید را می توان از طریق سوالات آنلاین کاربران کشف کرد.
بهترین ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی
چگونه کلمات کلیدی را پیدا می کنید؟ ما شما را با تعدادی از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی آشنا می کنیم.
- ابزار soovle.com

یکی از بهترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی ابزار Soovle است که کلمات کلیدی را از منابع مختلف از جمله گوگل، یوتیوب، یاهو و بینگ دسته بندی می کند.
- ابزار questiondb.io
یکی از ابزارهای یافتن کلمات کلیدی در وب سایت فروشگاهی، ابزار questiondb.io است. این ابزار به شما کمک می کند تا ایده های تولید محتوا را دریافت کنید. این سایت را به زبان انگلیسی جستجو کنید.
- ابزار Ahrefs.com/keyword-generator
این سایت از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند اما می توانید از آن ایده های زیادی بگیرید. ابزار Ahref را می توان یکی از بهترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی دانست.
- ابزار Keywordseverywhere.com
این ابزار حرفه ای و کاربردی به عنوان افزونه مرورگر نصب می شود. سپس با جستجوی کلمه پیشنهادات بیشتری ارائه می شود.
- ابزار getkeywords.io
از ویژگی های این ابزار می توان به پشتیبانی از زبان فارسی، نمایش تعداد تقریبی جستجو و درجه سختی کلمات اشاره کرد.
- ابزار SEMrush
یکی از ویژگی های این ابزار تحقیق کلمات کلیدی، امکان یافتن کلمات کلیدی رقیب شماست. سایر ویژگی های این ابزار عبارتند از:
- استفاده رایگان تا ۷ روز
- توانایی کشف کلمات کلیدی طولانی در هر موضوع
- امکان مشاهده روند سالانه کلمات کلیدی مختلف
- ابزار Moz Keyword Explorer
ابزار seo Moz یکی از بهترین ابزارهایی است که برای استخراج کلمات کلیدی استفاده می شود. ویژگی های این ابزار به شرح زیر است:
- امکان ارائه گزارش کامل از روند سئو سایت
- امکان استفاده یک ماهه به صورت رایگان
- امکان بررسی CTR ارگانیک هر کلمه کلیدی
- ابزار Google Keyword Planner
یکی دیگر از ابزارهای عالی برای تحقیق کلمات کلیدی، ابزار Google Keyword Planner است. در این ابزار می توانید هر کلمه کلیدی را که می خواهید وارد کنید و گوگل لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را به شما نشان می دهد.
نحوه انتخاب کلمات کلیدی وب سایت
پس از انتخاب کلمات کلیدی برای وب سایت و تهیه لیست کلمات کلیدی، باید آنها را تست کنیم. برای جستجوی کلمات کلیدی، خوب است موارد زیر را انجام دهید:
۱. کلمات نادرست را حذف کنید
اکنون شما کلمات کلیدی زیادی در لیست خود دارید. با این حال، همه آنها برای محتوای شما مناسب نیستند. حتی ممکن است کلمات زیادی تکرار شوند یا به حوزه فعالیت شما مرتبط نباشند. بنابراین باید آنها را از لیست خود حذف کنید.
۲. کلمات آغازین را مرتب کنید
پس از حذف کلمات اضافی، باید آنها را مرتب کنید. به عنوان مثال، در زمینه طراحی سایت، صدها کلمه کلیدی تولید کرده اید، اما همه آنها برای محتوای سئو مهم نیستند. بنابراین شما باید آن ها را مرتب کنید. به عنوان مثال کلمه کلیدی “طراحی سایت رایگان” را در یک دسته بندی وارد کنید. سپس تمامی کلمات کلیدی لازم برای سئو این کلمه را در این دسته بندی وارد کنید.
دلایل انجام این مراحل چیست؟ ممکن است در طراحی سایت رایگان فعال نباشید، پس باید این دسته را حذف کنید. برای سئوی محتوا، نمی توانید از همه این اصطلاحات استفاده کنید به همین دلیل لازم است هر کلمه را دسته بندی کنید، سپس با توجه به زمینه کاری خود، با کلماتی در همان دسته بندی محتوا ایجاد کنید. با این کار می توانید موضوعات زیادی را نیز برای ایجاد محتوا برای سایت خود بیابید
فرض کنید می خواهید محتوایی در مورد «ارزان ترین روش طراحی وب سایت» ایجاد کنید. شما نمی توانید از تمام کلمات کلیدی موجود در مراحل قبل برای ایجاد این محتوا استفاده کنید. باید بدانید که این مطالب مربوط به طراحی سایت ارزان می باشد و کاربرانی که به محتوا مراجعه می کنند به دنبال روشی ارزان برای طراحی سایت هستند. بنابراین، تمام کلمات مربوط به این نوع کلمه را از لیست کلمات خود انتخاب کنید. همچنین می توانید کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید. به این ترتیب کلمات بیشتری دریافت خواهید کرد.
در تصویر زیر همان کلمه کلیدی را در keywordtool جستجو کرده ایم. می بینید که بسیاری از کلمات مرتبط با یک موضوع را به شما نشان داده است. در بین این کلمات می توانید از کلمات مناسب برای مطالب خود استفاده کنید.

۳. برای یافتن محتوا، کلمات کلیدی سئوشده را جستجو کنید
گاهی اوقات نمی توانید در مورد کلماتی که در یک گروه قرار می دهید مطمئن باشید. در واقع بهتر است همین کلمه را فقط در گوگل جستجو کنید. سپس ببینید صفحات نمایش داده شده در نتایج جستجوی گوگل با چه کلمات دیگری مطابقت دارند. اگر کلمه ای که در دسته بندی خود وارد کرده اید یکی از این کلمات باشد، انتخاب شما صحیح است.
۴. از کلمات کلیدی به طور خاص استفاده کنید
تا اینجا در آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی، یاد گرفتید که چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنید، چگونه آنها را طبقه بندی کنید، چگونه کلمات اضافی را فیلتر کنید و در نهایت دسته بندی مناسب کلمات کلیدی را برای یک موضوع ایجاد کنید.اما اکنون باید کلیدواژه های اولیه و ثانویه را از لیستی که تهیه کرده اید جدا کنید. در مرحله بعد، تعیین کنید که این موضوع را در کدام صفحه از سایت منتشر کنید. به طور کلی یک سایت دارای ۳ صفحه اصلی است:
- صفحه اصلی وب سایت
- صفحه وبلاگ
- صفحه محصول یا خدمات
برای اینکه بدانیم کدام یک از این صفحات باید شامل موضوع انتخاب شده باشد، باید مراحل زیر را طی کنیم:
اول از همه، بیایید دریابیم که کاربر با جستجوی کلمه کلیدی دقیقاً به دنبال چه چیزی است. به عنوان مثال، اگر عبارت خرید لپ تاپ را جستجو می کند، به دنبال خواندن مقاله نیست. بنابراین باید از این کلمه و مشتقات آن در صفحه محصول استفاده کنیم.
علاوه بر سوالات در مورد نیازهای کاربران، می توانید از گوگل نیز کمک بگیرید. همان کلمه کلیدی اصلی را جستجو کنید و سپس ببینید سایت هایی در صفحه اول گوگل قرار دارند و در کدام صفحات سایت خود محتوای مورد نظر را قرار داده اند.
در ادامه نحوه استفاده از کلمات کلیدی را بررسی خواهیم کرد.
از استراتژی تولید محتوا استفاده کنید
اکنون که می دانیم چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم، باید شروع به تولید محتوا کنیم. برای تولید محتوا می توانید از دو روش استفاده کنید:
روش اول
یکی از راه های تولید محتوا استفاده از استراتژی سئو است. با توجه به اصول سئو، باید لیستی از ۵ تا ۱۰ کلمه کلیدی سخت را در زمینه کاری خود پیدا کنید و شروع به تولید محتوا کنید. اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده اید، بهتر است با کلمات کلیدی کم رقابت یا کلمات کلیدی طولانی شروع کنید. رتبه بندی برای کلمات کلیدی کم رقابت آسان تر و سریعتر است. اما چگونه کلمات کلیدی را با رقابت کم شناسایی کنیم؟ به طورکلی کلمات کلیدی طولانی تر و از تعداد کلمات بیشتری تشکیل شده اند، رقابت کمتر دارند.
روش دوم
اگر خدمات یا کسب و کار فروشگاهی دارید، ابتدا محتوای صفحه توضیحات محصول یا خدمات را آماده کنید. سپس در بخش وبلاگ وب سایت خود مقالاتی بنویسید که کاربران را تشویق به بازدید از صفحات محصولات و خدمات وب سایت شما کند. پیشنهاد می کنم مقاله ایجاد محتوا برای وب سایت فروشگاهی خود را مطالعه کنید.
به عنوان مثال، اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی لباس هستید، ابتدا توضیحات محصولات خود را در صفحه آن بنویسید. سپس در قسمت وبلاگ فروشگاه مطالبی در مورد مزایای خرید اینترنتی لباس و یا انواع پارچه و نحوه نگهداری از آنها ایجاد کنید. بدین ترتیب ابتدا(SEO) صفحه خدمات و فروش (صفحه پول) سایت را بهینه کرده اید و در نهایت محتوا را برای کاربر و ترغیب آن آماده کرده اید.
کلمات کلیدی را به صورت دوره ای به روز کنید!
همانطور که گفتیم، تحقیق کلمات کلیدی بخش مهمی از سئو و بهینه سازی سایت است. اما این کار فقط به یک بار محدود نمی شود و لازم است هر از چند گاهی انجام شود. اما چرا؟ به طور کلی پلتفرم های اینترنتی دائما در حال تغییر و بهبود هستند. از طرفی عباراتی که افراد جستجو می کنند می توانند با توجه به موقعیت زمان و نیازهایشان تغییر کنند. به همین دلیل، در زمان های مختلف، کلمات کلیدی جدید ایجاد می شود و برخی از کلمات حذف می شوند.
در نتیجه، شما به عنوان یک صاحب وب سایت باید به طور منظم تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید. به این ترتیب می توانید لیستی از عبارات جدید را پیدا کنید، کلمات کلیدی قدیمی را شناسایی کنید و در نهایت جایگاه و رتبه خود را با هر کلمه مشخص کنید.پس از آن، می توانید با توجه به رتبه خود در هر کلمه کلیدی و ارزش آن، یک استراتژی جدید سئو برای وب سایت خود طراحی کنید.

چقدر باید برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی محتوا وقت بگذارم؟
علاوه بر یافتن نحوه جستجوی کلمات کلیدی، مهم است که بدانید چقدر زمان برای ایجاد محتوا صرف شده است. بسیاری از وب سایت ها در ابتدای کار خود محتوای بسیار قوی تولید می کنند. اما پس از مدت ها این روند را ادامه نمی دهند و امیدوارند که وب سایتشان همچنان رتبه خوبی داشته باشد. تولید محتوا و تحقیق کلمات کلیدی یکی از فعالیت هایی است که باید انجام شود. حتی با گذشت ۱۵ سال از آغاز به کار، وب_سئو هنوز برنامه خاص خود را برای تحقیق کلمات کلیدی دارد. جستجوی کلمات کلیدی وب سایت بسته به نوع محتوا و موضوع محتوا می تواند چندین روز طول بکشد.
باید بدانید که جستجوی کلمات کلیدی یک سایت عاملی برای نمایش یک سایت در صفحه اول گوگل است
در نهایت، تحقیق کلمات کلیدی را جدی بگیرید
در این مقاله به این سوال پاسخ داده ایم که تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ و چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟ این روند قطعا زمان زیادی خواهد برد. اما باید بتوانید بر اساس ترجیحات کاربر و الگوریتم گوگل محتوا ایجاد کنید.برای انجام این مراحل باید صبور باشید. اما بدانید که در نهایت به نتیجه دلخواه خواهید رسید.
تمامی مراحل ذکر شده برای تولید محتوا برای صفحه اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری نیز مناسب است. همچنین می توانید برای صفحه فروش حرفه ای اینستاگرام “افزایش فروش در اینستاگرام” را مطالعه کنید.
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد هزینه های تولید محتوا، مشاوران ما آماده پاسخگویی رایگان به شما هستند.